John Bauerleden

Idag gick vi inte heller upp tidigt men vi hade inte speciellt bråttom heller. Vi hade bestämt oss för att cykla Bauerleden. En vandringsled som går uppe ovanför Vättern mellan Husqvarnaberget och Grännaberget.

Chefsmekanikern kokade lite kaffe som dracks i solen och sen packade vi med lite matsäck och cyklade iväg på Bauerleden. Efter bara en liten stund träffade vi ett äldre par som vi pratade lite med, vi pratade om hur viktigt det är att ha något att göra tillsammans med sin partner. De hade sprungit tillsammans i hela sitt vuxna liv och på så vis haft mycket trevligt tillsammans. Så kul att prata med olika människor man möter.

Vi cyklade vidare och det visade sig vara väldigt blött längs leden och det visade sig att vara ganska svår cyklat(i allafall för mig) jag fick gå på många ställen men försökte att cykla så mycket jag bara kunde. Kände mig väldigt, väldigt trött på nåt vis. Vi cyklade några kilometer och bestämde oss för att ta vägen tillbaka efter att vi fikat.
(null)

IKHP har en mycket fin plats för cykelverkstad och Chefsmekanikern gillar att tvätta cyklar.

När vi kom tillbaka till bilen passade vi på att duscha och sen satt vi i solen ett tag och bara njöt. Nästa mål var Gnosjö och att eventuellt cykla lite där i morgon. Vi valde att åka till Gnosjö camping och fick en plats med utsikt över sjön. Vi satte upp tältet och värmde lite mat till kvällsmat och toppade med lite snacks.

Vi tittade lite på Eurovision innan vi klättrade upp i tältet och somnade.

Mullsjö och Olsbo

Idag trodde vi att vi skulle vakna tidigt eftersom vi gick och la oss ganska tidigt men vi somnade om och det blev lite stressigt att både hinna cykla och duscha innan 12.00 då vår kod till servicehuset slutade gälla.

Idag hade Chefsmekanikern gjort en rutt från ställplatsen till Mullsjö mtb bana. Rutten började vid sjön och var väldigt svår och gick på skrå över rötter och stenar. Inte min favorit, jag fick gå större delen av den stigen. Sen var det asfalt och grusvägar och tillslut var vi framme.

Mullsjö mtbbana visade sig vara mtb bana i fin skog. Den slingrade sig runt motionsspåret men den hade en backe som var sjukt svår, väldigt brant och jag kunde nästan inte gå upp ens. Det som var väldigt konstigt var att den inte var uppmärkt med skyltar. Som tur är hade Chefsmekanikern koll. Påväg tillbaka cyklade vi vägen.

Vi duschade och åkte till Jönköping för att shoppa lite innan vi åkte ner till Isaberg för att besöka Isabike festival.  Där träffade vi en mycket trevlig representant för Vasaloppet som vi pratade lite med och fick varsin buff. Tack snälla!
(null)

Vid 16 var det dags Elna Dahlstrand att föreläsa och det ville vi gå på. Elna har en blogg som jag läser varje dag som handlar om cykling och hennes vardag, väldigt inspirerande. När föreläsningen var klar åkte vi till Olsbo ett litet ställe med en väldigt fin mtbbana.

Den gick som en "rodelbana", mellan allt blåbärsris och ljung. Ibland kunde man inte se åt vilket håll den svängde. En väldigt rolig bana helt i min smak, få höjdmeter och bara att trampa på.

När vi hade bytt om åkte vi till IKHP stugan på Husqvarna berget. Där bestämde vi oss för att bo över natten. Vi passade på att duscha och sen grillade vi på den nyinköpta grillen. Chefsmekanikern hade glömt sin älskade grill hemma😍 När vi satt utanför tältet kom vår husbilsgranne och bjöd på nygrilkad lax som han fiskat i Danmark tidigare samma dag. Mycket trevligt.

Fin fredag!

Cykling i Sandhem

Idag vaknade vi tidigt och gick på toa, klättrade upp och somnade om. Vaknade ganska nöjda och Chefsmekanikern kokade kaffe innan vi packade i hop och åkte mot Sandhem. Vi parkerade vid deras mtb bana och cyklade i väg på en rutt runt en sjö. Det var både väg och stig.
Liten servicehus vid en ställplats
Rejält träd över stigen

Kom tillbaka till bilarna och värmde lite påsmat som vi åt till lunch. Det var inte varmt men ändå helt ok att sitta ute med kläder och en filt på benen. Efter maten gick vi en sväng till den lokala butiken i Sandhem och köpte lite choklad.
(null)

När vi kom tillbaka satte vi på cykelkläderna igen och cyklade Sandhems mtb bana. Det var en klassisk mtb bana med mycket upp och ner och snabba svängar. Jag var rätt trött och blev illamående så det var bara att ta sig igenom. Men den var väldigt fin! Och vi fick en ny nål!

När vi hade cyklat färdigt åkte vi och köpte med oss en pizza att dela på innan vi åkte tillbaka till Nyhemsgården för att duscha och sova ännu en natt.